حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در جمع معتکفان رجبیه جامعةالمصطفی؛

دلی که به یاد خدا آراسته شود، در برابر تلاطم‌ها استوار خواهد بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی با حضور در جمع معتکفان رجبیه جامعه المصطفی ضمن اشاره به سنت پر خیروبرکت اعتکاف و با بیان اینکه این سنت حسنه به برکت انقلاب اسلامی و با حضور پرشور صدها هزارنفری جوانان ایران اسلامی احیا شده است، اظهار داشت: اعتکاف شستشوی دل و ذخیره توشه‌های نورانی معرفت برای […]

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی رئیس جامعه المصطفی با حضور در جمع معتکفان رجبیه جامعه المصطفی ضمن اشاره به سنت پر خیروبرکت اعتکاف و با بیان اینکه این سنت حسنه به برکت انقلاب اسلامی و با حضور پرشور صدها هزارنفری جوانان ایران اسلامی احیا شده است، اظهار داشت: اعتکاف شستشوی دل و ذخیره توشه‌های نورانی معرفت برای ادامه مسیر بندگی است.
وی بر اهمیت توجه معتکفان به دعاهای مأثور از ناحیه معصومین علیهم‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: دعاهای صحیفه سجادیه گنجینه‌ای ارزشمند و مبتنی بر مضامین معنوی و متعالی است که در آن خداوند متعال را به بهترین صفات و بالاترین مقام‌ها یاد نموده است؛ امام سجاد علیه‌السلام در این ادعیه متعالی‌ترین خواسته‌ها را مطرح می‌سازند.
رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این‌که در هیچ‌یک از ادیان و مذاهب اسلامی نمی‌توان ادعیه‌ای در حد و اندازه مضامین دعاهای صحیفه سجادیه یافت، خاطرنشان ساخت: در تمام دعاهایی که اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما باقی گذارده‌اند، بهترین ادب گفتگو با ذات اقدس الهی در آن متجلی شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی افزود: انسان با خواندن دعا و راز و نیاز با الله اوج گرفته، با عبور از سطح امور عادی زندگی، بالا رفته به آن حقایق متعالی دست‌یافته و با صفات متعالی خداوند را می‌خواند و معرفت خود را در قالب صفاتی که یاد می‌شوند، ارتقاء می‌بخشد.
وی بابیان این‌که اگر به قدرت استحکام روحی دست‌یابیم، در وادی آزمون‌های الهی سربلند خواهیم بود، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مرد میدان‌های سخت؛ قدرت، استحکام و ایستادگی را از عبادت‌های شبانه به دست آوردند؛ چراکه دل مستحکم در عرصه‌های سخت امتحانات الهی، بدون لرزش پایدار و استوار خواهد ماند.
رئیس جامعةالمصطفی در ادامه صبر و مقاومت و تقوای الهی را مهم‌ترین پایه‌ی استواری انسان برشمرد و اذعان داشت: امام خمینی(ره) عظمت شخصیت وجودی خود را مرهون عمل به آموزه‌های دینی و اهل‌بیتی است؛ انسانی که دلش با حقایق الهی نورانی شده واستحکام یابد؛ در برابر هیچ قدرتی ترسی به خود راه نخواهد داد.
وی ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا» آیه ۳۰ سوره فصلت، بابیان این‌که ملائکه الهی و امدادهای غیبی بر چنین دل استواری نازل می‌شوند، اظهار داشت: کسی که دل خود را گرفتار دنیا سازد، در سختی‌ها دچار تزلزل شده، در برابر توفان‌های دنیا سر خم می‌کند و تسلیم می‌گردد؛ اگر دل با یاد و نام خدا استحکام یابد، هیچ اندوه و نگرانی وجود آدمی را گرفتار نخواهد ساخت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی با تأکید بر این‌که هراندازه به زمان ظهور حقیقت نهایی نزدیک‌تر می‌شویم، کارها سخت‌تر و آزمون‌های الهی دشوارتر می‌شود، اذعان داشت: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»آیه ۱۰۵ سوره انبیاء؛ پایان مسیر قطعاً پیروزی حق بر باطل خواهد بود و این عالم بدون شک در اختیار صالحان قرار خواهد گرفت.
وی بابیان این‌که انسان همواره در معرض امتحانات الهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی به این وعده الهی نزدیک‌تر می‌شویم، آزمایش‌ها دشوارتر شده، میدان‌داری در این عرصه نیازمند مردان میدانی است که دل خود را استوار و محکم ساخته و آلودگی‌ها و غبارهای دل را با استغفار، بندگی و گریه‌های شبانه پاک کنند.
رئیس جامعةالمصطفی تصریح کرد: هراندازه ارتباط قلبی مستحکم‌تر باشد، به همان اندازه خود را برای آزمایش‌هایی که در پیش داریم آماده‌تر خواهیم نمود؛ آن حقیقت موعود نیازمند مردان آهنین و مستحکمی است تا بتوانند از گردنه‌های سخت میدان آزمایش و آزمون الهی عبور کنند.
وی با تأکید بر این‌که اعتکاف بستری ارزشمند برای اخذ توشه برای ورود سرافراز به عرصه‌های سخت آزمون‌های الهی است که از بستر تقویت ارتباط با ذات اقدس الهی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: باید از فرصت نورانی اعتکاف به والاترین شکل استفاده نموده، ضمن درک فیوضات الهی در این مکان‌های مقدس؛ از تمامی فرصت‌های پیش‌آمده برای تعالی روح بهره بگیریم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عباسی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به آیه شریفه « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ …» آیه ۶۰ سوره غافر، تصریح کرد: خداوند متعال در نظام خلقت مقدر نمودند تا دعا آثار بسیاری در گره‌گشایی از مشکلات داشته باشد؛ لذا همواره باید برای گره‌گشایی از مشکلات بزرگ امت اسلامی دست به دعا برداریم.