به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

رویکرد علامه مصباح یزدی(ره) به فلسفه تعلیم و تربیت تبیین شد

دومین پیش‌نشست همایش بین‌المللی علوم انسانی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) با عنوان «تبیین رویکرد علامه مصباح یزدی(ره) به فلسفه تعلیم و تربیت»، به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان برگزار شد.

دومین پیش‌نشست همایش  بین‌المللی علوم انسانی در اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) با عنوان «تبیین رویکرد علامه مصباح یزدی(ره) به فلسفه تعلیم و تربیت» به همت معاونت پژوهش نمایندگی المصطفی العالمیه-افغانستان در سالن دفاعیه برگزار گردید.

کارشناسان نشست آقایان محمد‌آصف حکمت، سید آقاحسن حسینی و علیشاه فائق و دبیر نشست آقای قربان علی فکرت بود.

آقای حسینی اظهار داشت: علامه مصباح یزدی یکی از متفکران بزرگ معاصر شیعی بود که هم به لحاظ نظری و عملی دستاوردهای قابل توجه، ماندگار و اثرگذار از خود برجای گذاشت. علامه مصباح در حوزه‌های مختلف نظری و فکری ایده‌های بدیع و عمیق ابراز نمود. یکی از آن عرصه‌ها حوزه تعلیم و تربیت است.

رئیس دانشکده علوم اسلامی هدف اصلی تعلیم و تربیت از منظر علامه مصباح را تقرب به ذات حق و ایصال الی‌الله دانست و بقیه اهداف را در طول این هدف نهایی ارزیابی نمود.

فائق به صورت مختصر به بیان چیستی فلسفه تعلیم و تربیت، منابع و مصادر تعلیم و تربیت پرداخت. وی انسان را امر فرایندی معرفی نمود و در این راستا از حرکت جوهری در حکمت متعالیه استفاده کرد.

آقای حکمت نیز در فراز نخست سخنانش از خدمات فکری و عملی حکیم فرزانه علامه مصباح یزدی یاد نمود و از دَینی که این استاد فقید به جامعه نخبگانی و علمی جوامع اسلامی و به‌خصوص جامعه علمی افغانستان دارد سخن گفت.

معاون پژوهش المصطفی سپس به تبیین رویکردهای مختلف در فلسفه تعلیم و تربیت پرداخت و ضمن نقد رویکردهای مختلف به فلسفه تعلیم و تربیت، دیدگاه علامه فقید را در این زمینه مفید و راهگشا خواند و اظهار داشت: از منظر ایشان برای فهم تعلیم و تربیت درگام نخست  به منابع دینی مراجعه شود، اما در فهم منابع دینی می‌توان از عقل فلسفی استفاده کرد.

این نشست علمی مورد استقبال گسترده اساتید، دانشجویان و محققان قرار گرفت و همزمان برای مخاطبان شبکه‌های اجتماعی نیز به‌صورت آنلاین پخش گردید.