به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان؛

 نشست علمی «تفسیر عرفانی از منظر امام خمینی (ره)» برگزار شد

 نشست علمی «تفسیر عرفانی از منظر امام خمینی (ره)» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان با ارائه سید عبدالله حسینی و محمد کریم امیری برگزار شد.

 

حسینی در ابتدای این نشست درمورد چیستی مفهوم تفسیر، تفسیر عرفانی و مبانی تفسیر عرفانی صحبت کرد و گفت: در زبان فارسی، تفسیر به معنای توضیح و تبیین معانی و مفاهیم متنوعی است که در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و… ارائه می‌شود، در حوزه مطالعات اسلامی، تفسیر به معنای تبیین و شرح مفاهیم و معانی جملات و آیات قرآن کریم است.

وی سپس، شیوه‌های مختلف تفسیر را بحث کرد و اظهار داشت: تفاسیر صورت گرفته از قرآن را می‌توان به ‌لحاظ روش، هدف دسته‌بندی نمود. اما در یک دسته‌بندی کلان، تفاسیر را به مدلولی و مقصودی دسته بندی و تفاسیر مدلولی را سطحی، ظاهرنگر و نارسا قلمداد نمود و اهل حدیث و برخی دیگر از نحله‌های فکری در جهان اسلام را معتقد به رویکرد تفسیری کذایی معرفی کرد.

حسینی رویکردهای تفسیری ادبی، عرفانی، فلسفی و علمی را تفسیر مقصود معرفی کرد و اظهار داشت: در این نوع تفاسیر کنایه‌ها، مجازات، استعارات و صنایع ادبی مورد تصدیق واقع می‌شود و آیات قرآنی ذوبطون دانسته می‌شود و سطوح معنایی آن به رسمیت شناخته می‌شود.

کریم امیری نیز در ادامه این نشست با بیان این که تفسیر قرآن امروزه از منظرهای مختلف، با اهداف متفاوت، شیوه‌های گوناگون و با مراجعه به منابع مختلف انجام می‌شود، تفسیر روایی، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر عرفانی و تفسیر فلسفی را برای نمونه بیان نمود و گفت: امام خمینی(ره) از آنجا که هم فیلسوف بود، هم فقیه و هم عارف، در مباحث و آثار تفسیری‌اش، شیوه‌های مختلف را درهم می آمیزد و درک پیچیده و ژرفامند از آیات قرآن به دست می‌دهد. بّعد عرفانی در برخی از آثار تفسیری ایشان برجسته است، ولی عرفان امام خمینی(ره) عرفان تعدیل شده است.

این نشست علمی که در سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی برگزار شده بود، مورد استقبال اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان امام خمینی(ره) و مباحث تفسیری واقع شد.