رییس دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد؛

تأثیرات بسزای پیوند حدیث و تاریخ بر اصلاح نقل‌های تاریخی و پالایش احادیث ضعیف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی ضمن اشاره به ترسیم نقشه حکومتی امام علی علیه‌السلام بر اساس منابع روایی، حدیثی، تاریخی و سیره‌ای، گفت: پیوند میان حدیث و تاریخ تأثیرات بسزایی بر اصلاح نقل‌های تاریخی و پالایش احادیث ضعیف داشته، حدیث در جای‌دهی واقعه در تاریخ نقش بایسته‌ای را رقم زده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالهادی مسعودی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» ضمن اشاره به برگزاری همایش احیاگر حدیث به مناسبت نکوداشت نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله ری‌شهری، گفت: حدیث مادر همه علوم اسلامی یا حداقل بیشتر آنهاست.

وی در ادامه نقش حدیث در تاریخ و سیره را موردتوجه قرار داد  و اذعان داشت: نقش حکایتی حدیث از جمله نقش‌هایی است که روایان حدیث را به سمت بیان احکام، مناسک و مباحث فقهی سوق داده است؛ به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم شیخ مفید را معرفی نماییم، باید بگوییم شیخ مفید یک فقیه، اصولی، مفسر، مورخ، محدث و متلکم بود.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث کمک به تحلیل روایی تاریخی و نقل تاریخی را از دیگر خدمات متقابل حدیث و تاریخ برشمرد و در ادامه به گزارش‌های تاریخی دررابطه‌با خوارج و تعمق ایشان در قرآن کریم را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در عصر کنونی تعمیق در مباحث علمی به معنای ژرف‌نگری در مباحث بوده، ارزشمند تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی افزود: درحالی‌که در عصر رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله متعمق به کسی می‌گفتند که برای یافتن آب به‌اندازه‌ای در بیابان فرومی‌رفت که برای برگشت  خود آب نداشت و در مسیر برگشت تلف می‌شد؛ این مهم نشان‌دهنده ضعف در محاسبات معرفتی و تحلیل وقایع است که در ادامه منجر به تندروی و کفر می‌شود.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ترسیم نقشه حکومتی امام علی علیه‌السلام بر اساس منابع روایی، حدیثی، تاریخی و سیره‌ای، اظهار داشت: آیت‌الله ری‌شهری در ترسیم نقشه جغرافیایی حکومت امام علی علیه‌السلام، جغرافیا، حدیث و تاریخ را در کنار هم‌پیوند داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی در بخش پایانی سخنان خود به مصادیقی از نحوه تأثیر حدیث در تحلیل وقایع تاریخی و نقد آنها اشاره کرد و یادآور شد: پیوند میان حدیث و تاریخ تأثیرات بسزایی بر اصلاح نقل‌های تاریخی و پالایش احادیث ضعیف داشته، حدیث در جای‌دهی واقعه در تاریخ نقش بایسته‌ای را رقم زده است.