دکتر توفیق اسداف به همراهی دکتر سینا علوی تبار با ارائه مناظره علمی با موضوع خدا و مسئله شر ضمن بررسی موضوعات مرتبط با آن، زوایای مختلف این موضوع را با این پرسش ها که اگر خداوند عالم، قادر و خیرخواه است چرا جهانی بدون رنج و درد نیافریده است؟ چرا در خلقت آدمیان تبعیض است؟ این همه بلایا و بیماری چه توجیهی دارد؟ اگر خداوند خیر رسان مطلق است، آفرینش انسان و شیطان شرور بر چه اساسی است؟ به نقد و مناظره پرداختند.
در ادامه این جلسه با بررسی و نقد اساتید گروه حکمت و مطالعات ادیان، در نهایت مطالب ذیل را می توان بیان داشت؛
اکثر فلاسفه مدعی شده اند که شر امری عدمی است و یا از مقولات ثانی فلسفی می باشد و همچنین این دنیا دنیای امتحان است و ما آخرت در پیش داریم .شر جز لاینفک زندگی است و در عالم زندگی قطعا باید شر وجود داشته باشد که موجب غفلت زدایی از انسان می شود.خیلی از این شرور به دست انسان رخ می دهد و انسان موجودی مختار است و این کار ها را انجام می دهد.
در پاسخ کلی نیز می توان مدعی بود که وجود شر نمی تواند دلیلی بر عدم وجود خدا وند باشد، حتی خداوند مهربان، زیرا ما جهل داریم و از اکثر حکمت های این شرور خبر نداریم.
همچنان که خداوند هم در آیه ۲۱۶ سوره مبارکه بقره فرموده اند: {كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ } جهاد در راه خدا، بر شما مقرر شده، در حالي كه برايتان ناخوشايند است. چه بسا چيزي را خوش نداشته باشيد، حال آنكه خير شما در آن است. و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آنكه شر شما در آن است. و خدا ميداند، و شما نميدانيد.
این نشست مناظره نیز با استقبال بی نظیر علاقه مندان و دانش پژوهان به صورت مجازی با حضور بیش از ۹۰۰ نفر برگزار شد. لازم بذکر است، ۸۳ درصد از شرکت کنندگان مجازی به موضوع و مطالب ارائه شده نمره عالی دادند.
Δ