به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی؛

شیوه های مدیریت کاربران در فضای مجازی تشریح و بررسی شد

سومین کارگاه شیوه های مدیریت کاربران در فضای مجازی، با ارائه حجت الاسلام کرباسی و در سالن اجتماعات مجمتع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام کرباسی در ابتدای این نشست علمی که با استقبال پرشور طلاب، مواجه شد، به فیلترینگ حبابی یا نامرئی اشاره کرده و اظهار داشت: اینستاگرام کاربران­شان را فیلترینگ حبابی می­کند؛ به این معنا: فرض کنید من نوعی کاربر با دوستان و همفکران­مان داخل یک اتاق شیشه­ای هستیم فکر می­کنیم که دیگران مارا می­بینند و صدای­مان را می­شنوند، در حالی که فرضیه کاملاً اشتباه است و ما از طرف مدیران اینستاگران فیلتر شدیم و دیگران صدای­مان و پیام­مان را به درستی دریافت نمی­کنند. البته این یک قانون کلی و غالبی است که شامل همه­ کاربران می­شود.

وی در ادامه، به زمینه‌ها و  نشانه‌های فیلترینگ اشاره کرد و گفت: گوگل در ظاهر صفحات دیگران را نشان می­دهد و چیزی را که کاربر درخواست می­کند، گوگل درخواست­های­شان را دسته بندی می­کند آن­های که درخواست بیشتری دارند در ردیف اول قرار می­دهد به ترتیب اولویت موضوعات درخواست شده را در ردیف­های بعدی جای می­دهند. مثلاً وقتی عاشورای فارسی را کاربران سرج کنند یک­سری پوستر و عکس­های مربوط به عاشورا می­آورند. همین عاشورا را اگر به انگلیسی از گوگل درخواست کنند فیلم و عکس­های قمه زنی را نشان می­دهد. تأمل در این زمینه مارا به این وادی هدایت می­کند که مدیران گوگل (تِرِن تویتر) هستند که برای ما تصمیم می­گیرند در حالی که ما از آن غافل هستیم.

بخش دوم صحبت های حجت الاسلام کرباسی، پیرامون شبکه ملی اطلاعات و لزوم وجود آنها در کشور ها بود. وی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات؛ در ایران حدود ۶۰ راه اندازی شده، به شهروندان خدمات ارائه می­کند.  اظهار داشت: در صورت نبود شبکه ملی اطلاعات درخواست خرید اینترنت اول به «ICP» ذخیره می­شود. بعد او به «گِیت وِی Geit vi» می­فرستد. از این مرحله که عبور کند در خواست به­دست «کشورهای واسطه» می­رسد که آن­ها سر انجام به کشور «آمریکا»- که مدیران اصلی هستند- منتقل می­کنند. مدیران ارشد؛ بعد از تصمیم­گیری و ذخیره سازی دوباره همین مسیر را برگشت می­کند تا به­دست مشتری برسد.

وی با بیان این که این روش معایب مختلفی دارد، خاطرنشان ساخت: کاربر باید هزینه­ای هنگفتی پرداخت کند و این هزینه به کل واسطه­ها تقسیم می­شود.

  1. ترافیک زیادی ایجاد می­شود که قهراً سرعت اینترنت کاهش می­یابد؛ زیرا واسطه­ها زیاد است.
  2. امنیت بسیار ضعیف می­شود؛ چون هر واسطه­ی- که در فوق ذکر شد- اطلاعات را در «CDN»ذخیره می­کند. در مراحل بعدی اگر کاربر یا کاربران همین موضوع یا مشابه آن­ را درخواست کردند از همانجا یا از سرورهای دیگر در خواست می­کنند و ارائه می­دهند.

در صورتی که اگر کشوری شبکه ملی داشته باشند نه این مراحل را طی می­کنند و نه معایب که برای آنها شمردیم را دارند. هرکاربری که از شبکه ملی کشورشان درخواست خرید اینترنت را بکنند با هزینه­ی بسیارپایین با امنیت بالا از شبکه­های اجتماعی ملی آپلوت می­کنند. به همین جهت است که کشورهای دارنده شبکه ملی اطلاعات هرازگاهی با مدیران دسته اول اینترنت مذاکره می­کنند تا اینترنت را بدون مشکل از شبکه­های ملی ارائه دهند که رکن اساسی هر شبکه ملی ایجاد پهنای شبکه اجتماعی و موتورهای جست­وجوگر است.