حجتالاسلاموالمسلمین بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی، پیش از ظهر امروز در آئین رونمایی از آثار پژوهشی اساتید و طلاب این مجتمع، ضمن تبریک هفته پژوهش و قلمفرسایی در عرصه تولید دانش، ارائه دستاوردهای جدید و گشودن عرصههای نوین برای پاسخ به نیازهای جوامع، اظهار داشت: پژوهش چه با نگاه بشری و چه با نگاه دینی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است؛ پژوهش عرصهای برای حل مسائل و ارائه راهکارهای عملی و علمی برای مشکلات بشر در سطوح مختلف فردی و اجتماعی است.
وی با تأکید بر این که هر جامعهای برای توسعه و پیشرفت راهی جز پژوهش و اشراب آن در برنامههای خرد و کلان ندارد، اظهار داشت: اگر هر تصمیمگیری و تصمیمسازی مبتنی بر پژوهش نباشد، ابتر خواهد ماند؛ یک جامعه بدون مطالعه پیشینی هیچگاه به اهداف خود نخواهد رسید.
رئیس مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی پژوهش را بهترین باقیات و صالحات فراگیر و ماندگار توصیف کرد و با بیان این که تمدنها بر پایه پژوهش شکلگرفته، محتواهای آن را بهعنوان دستاورد و گفتمان نظری ارائه میکنند، تصریح کرد: از منظر دینی پژوهش از بهترین حسناتی است که آثار آن باقی و همواره در خدمت جامعه بشری است.
حجتالاسلاموالمسلمین بناری ضمن اشاره به آثار و برکات پژوهش در حوزه علومانسانی، با تأکید بر این که علومانسانی در حیات اجتماعی خود پیوسته با دستاوردهای دانشی مواجه است؛ خاطرنشان ساخت: درگذشته، عرصه علومانسانی کمتر از دیدگاههای غنی و نظریات پویای اسلامی اشراب میشد؛ علیرغم تمام تلاشهای پژوهش دینی در عرصه علومانسانی، همچنان عرصههای زیادی برای واکای پژوهش وجود دارد.
وی بر اهمیت تولیدات دینی و ارائه نظریات اسلامی در دانشهای انسانی تصریح کرد و یادآور شد: وجهه بینالمللی و ارائه پژوهشهای تطبیقی در عرصه علومانسانی از مزیتهای جامعه المصطفی نسبت به مراکز دیگر آموزشی و پژوهشی است که میتواند پژوهشهای منحصربهفردی را تولید و ارائه نماید.
حجتالاسلاموالمسلمین بناری به پیشتازی مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی در بررسی تطبیقی دانش علومانسانی اشاره کرد و ابراز داشت: بخش قابلتوجهی از رسالههای دکتری مجتمع آموزش عالی علومانسانی که از عرصههای مهم تولید دانش به شمار میرود، با نگاه تطبیقی بین المذاهبی و ناظر به پاسخهای روز بینالمللی دنبال میشوند.
رئیس مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامیسازی علومانسانی و بهرهگیری از مکانیزمها و بسترهای علمی بهروز را از دیگر ویژگیهای این مجتمع دانست و ابراز داشت: رسالههای دکتری و پژوهشهای دانشی مجتمع آموزش عالی علومانسانی، مبتنی بر انعکاس دیدگاه اسلامی از منظر قرآن کریم و روایات نگاشته شده است، بحث نقد علومانسانی با بهرهگیری از مبانی دینی همواره مورد تأکید است.
حجتالاسلاموالمسلمین بناری برپایی سلسلهنشستهای اسلامیسازی را از دیگر ظرفیتهای پویای مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: بنیادهای نظری و مبانی لازم در عرصه اسلامیسازی علومانسانی، با بهرهگیری از ظرفیت نخبگانی صاحب نظرات حوزه علوم اسلامی و علومانسانی دنبال میشود.
وی کرسیهای نظریهپردازی را از دیگر بسترها و قالبهای مسیر اسلامیسازی علومانسانی برشمرد و ابراز داشت: حضور مجموعهای از صاحبنظران و نقادان در کرسیهای نظریهپردازی، بستر و ظرفیت مهمی را پیش روی تقویت بنیههای دانشی نظریات و دیدگاهها، میگشاید.
رئیس مجتمع آموزش عالی علومانسانی اسلامی المصطفی بر اهمیت بالفعل سازی ظرفیتهای دانشپژوهان بهعنوان مهمترین وظیفه مدیران این مجتمع اشاره کرد و ابراز داشت: عرصه تألیف و ترجمه، تدوین مقالات، برپایی کرسیهای نظریهپردازی و کارگاههای علمی از بسترهای مهم برای به عینیت رساندن استعدادهای پژوهشی دانشپژوهان است.
Δ