دکتر جعفر رحمانی ارائه دهنده این کرسی در ابتدا به اهمیت این تحقیق پرداخت و افزود: این پژوهش حاصل سه سال کار مطالعاتی است.
او ادامه داد: آنچه که الان از آثار رهبر معظم انقلاب وجود دارد جمع آوری بیانات مکاتبات و سایر آثار معظم له است و این به تنهایی کافی نیست.
در ادامه دکتر رحمانی دلیل اینکه شیوه مدیریتی رهبر انقلاب را برای این موضوع انتخاب کرد این دانست که ایشان از ابتدای جریان انقلاب و حتی پس از انقلاب در مناصب و موقعیت های مختلف از جمله امام جمعه تهران، ریاست جمهوری، عضو حزب جمهوری اسلامی و در حال حاضر هدایت انقلاب اسلامی را بر عهده دارند.
دکتر رحمانی روش این پژوهش را روش تحلیل ِمضمون دانست که پس از جمع آوری آثار، مقولههای کلیدی جمع شدند و سپس مقوله اصلی که سبک مدیریت بود از آن استخراج شد.
او گفت: برای اعتبار یابی این تحقیق، مدیران مختلف در جریان این پژوهش قرار گرفتند و پس از جرح و تعدیل نهایی این الگو شکل گرفت. این الگو از ۴ بخش تشکیل شده است: ۱. الزامات اخلاقی; یعنی درون خودمان آن شاخصههای فرهنگی پرورش پیدا کند مانند الزامات اخلاقی فردی و اجتماعی ۲.الزامات رفتاری; خلقیاتی که در تعامل با محیط و با مردم خودش را نشان میدهد. مانند توانمندی دانشی،توانمندی نگرشی، توانمندی ادراکی و توانمندی فنی مهارتی ۳.الزامات عملی; کارهایی که باید در برخورد با دیگران انجام پذیرد که در بعد مدیریتی منابع انسانی و محیطی وجود دارد. ۴. اصول; مانند حق طلبی،تکلیف گرایی، اخلاص در امور، آرمانگرایی و دفاع از مظلوم که تابع زمان نیستند و باید رعایت شوند.
وی در بخش بعدی نظام مدیریت و فکری رهبر معظم انقلاب را در بیشتر موارد اخلاقی دانست و یادآور شد: البته ابزار، مهارتها و تکنیکهایی که در مدیریت هست نیز وجود دارد اما نظام مدیریتی برآمده از تفکر معظم له بیش از نود درصد اخلاقی است.
دکتر رحمانی نوآوری این کار را در این دانست که رهبر معظم انقلاب به عنوان فردی که در مناصب و بخشهای مختلف نظام اسلامی مسئولیت داشتهاند اگر بخواهیم یک مدل و الگوی جذاب و منحصر به فردی از نظام مدیریتی ایشان به دست بیاوریم این است که تزکیه مقدم بر سایر بخشهای مدیریتی است.
در بخش بعدی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سوادی استاد مجتمع زبان ادبیات و فرهنگ شناسی، ضمن تشکر از پژوهشگر این کرسی، پژوهش مورد نظر را مورد نقد قرار داد و گفت: الگو تعریف خاصی دارد و باید روشن شود که طبق چه دلایلی و چه ملاکهایی این پژوهش الگو نامیده می شود و مدل ارائه میدهد. اساساً الگو در این پژوهش چگونه است و چگونه عملیاتی میشود.
وی افزود: این نکته باید مورد دقت قرار گیرد که در یک الگو مولفهها باید یک ارتباط ارگانیک با یکدیگر برقرار کنند تا آن الگو عملیاتی شود و این نیاز نیاز این پژوهش میباشد.
حجت الاسلام والمسلمین سوادی در پایان اضافه کرد: بدون کار تیمی و تخصصی و به صرف مستندسازی نمیتوان مسائل را حل کرد بلکه در حل مسائل نیازمند سیاست گذاری می باشیم.
دکتر نوربخش ناقد دیگر این کرسی ضمن تشکر از نوآوری دکتر رحمانی در تولید این پژوهش ابراز داشت: دانش مدیریتی که بعد از دهه ۵۰ و ۶۰ برای خودش تهیه کرد همان شاخص های سکولار است هنوز هم مشکلات و نقایصی دارد نمیتوان آن را به طور کامل ملاک قرارداد و باید در جهت بومی سازی آن گام برداریم. البته ما هم باید مدیریت را جهت دهی کنیم در حوزههای مختلف و هم این مدل الگوها را عملیاتی کنیم، مانند برخی دانشگاه های دنیا که از حوزه نظری دانش مدیریت به سمت حوزه عمل اقدامات و برنامه ریزی هایی کرده اند ولی متاسفانه امروز در برخی دانشگاه ها و مجامع علمی صرف مسائل نظری مهم است.
دکتر نوربخش یکی از محسنات پژوهش استاد رحمانی را عدم تمسک به کارهای غربی در حوزه ی مدیریت دانست.
وی نیز بر ارتباط بین شاخص های ذکر شده تاکید کرد و افزود: باید برخی اصطلاحات مانند Leadership و Governance نیز در این پژوهش ملاحظه شود.
نکته دیگری که دکتر نوربخش اضافه کرد این بود که در این پژوهش نیازمند پیش فرض هم هستیم.
در پایان دکتر رحمانی با تشکر از ناقدان کرسی، از نکات مطرح شده تشکر و به برخی از آنها پاسخ داد.
Δ