آقای دکتر نوروزی، مشاور نمایه سازی نشریات علمی در این کارگاه با اشاره به اهمیت نمایه سازی مجلات برای دانشگاه ها، ابراز داشت: نشریات آیینه تمام نمای دانشگاه ها هستند ونقش مهمی در رتبه بندی علمی دانشگاه ها ایفا می نمایند لذت اهمیت دارد که در زمینه نمایه سازی این نشریات در پایگاه های بین المللی توجه لازم صورت گیرد.
وی در ادامه به تعریف نشریه پرداخت و افزود: مجله علمی نوعی پیایند یا ادواری است که در فاصله زمانی معین برای مدتی نامعلوم منتشر می شود و معمولا حاوی اطلاعات علمی دست اول در یک حوزه موضوعی خاص است. برای پایگاه ها نظم در انتشار مجلات بسیار حائز اهمیت است.
استاد کارگاه ادامه داد: سه عنصر اساسی مهم در نشریات علمی، قالب یا الگوی مقالات، محتوای مقالات و محتوای وبگاه به شمار می آید. همچنین نشر، نمایه سازی و برندسازی سه رکن اساسی مجله به شمار می آیند. متاسفانه مجلات علمی کشور در نمایه سازی مجلات سرمایه گذاری مناسب انجام نمی دهند. اگر مقالات نمایه سازی نشود و در شبکه های علمی جهانی قرار نگیرد، بدون استفاده خواهد بود.
آقای نوروزی سپس به تشریح نقشه سفر نمایه سازی مجله پرداخت و اظهار داشت: برای اینکه یک نشریه در سفر نمایه سازی موفق شود تا به پایگاهی مانند اسکاپوس برسد نیازمند برنامه ریزی، حوصله و تعیین اهداف است. نمایه سازی باید به صورت پلکانی پیش برود و نمی تواند به صورت فست فودی به اهداف خود برسد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سکوهایی مانند گوگل اسکالر، مگ ایران، نورمگز، اس ای دی، ای اس سی، دواج و… راه نمایه سازی یک نشریه علمی تا پایگاه اسکپوس است. از معیارهای مهم پایگاه اسکپوس و سایر پایگاه های استنادی، انتشار منظم نشریه، داشتن صفحه عنوان انگلیسی، تنوع ملیتی به لحاظ نویسندگان، اعضای هیئت تحریریه و خوانندگان، میزان تولیدات علمی سردبیر و اعضای هیئت تحریریه و استنادات بین المللی بر مبنای تحلیل استنادی است.
استاد کارگاه در ادامه این جلسه به تشریح ملاک های انتخاب مجلات توسط نمایه های استنادی و پایگاه های اطلاعاتی پرداخت و یادآور شد: هر مجله بایستی به لحاظ موضوعی خاص و تخصصی باشد و مقالات آن منحصر به فرد و در حوزه موضوعی خود معتبر باشد تا بتواند به پایگاه استنادی همچون اسکپوس راه یابد.
Δ