جانشین ریاست المصطفی در اختتامیه مسابقات دهه فجر:

هدف از ورزش تعالی روح و پرورش شخصیت انسانی است

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در مراسم اختتامیه مسابقات ورزشی دهه فجر انقلاب اسلامی که عصر دیروز برگزار گردید، از همه دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این جشنواره ورزشی تقدیر نمود.

جانشین ریاست المصطفی با اشاره به شرکت بیش از هزار کارمند ورزشکار جامعةالمصطفی در این مسابقات، خاطرنشان کرد: بحثی در فلسفه پیرامون ارتباط بدن و روح مطرح است. عمده فلاسفه غربی منکر وجود روح در انسان هستند و تنها بعد جسمانی برای انسان قائل هستند. برخی از آنان نیز که وجود روح را برای بشر می پذیرند، قائل به جدایی جسم و روح اند.

وی دیدگاه فلاسفه اسلامی را منطبق بر آیات و روایات مبنی بر اتحاد روح و جسم دانست و افزود: در روایات اسلامی انسان هم روح و هم جسم دارد و میان این دو ارتباط و اتحاد وجود دارد. امام موسی کاظم(علیه السلام) می‌فرماید همانا بر بدن‌های شما نمی‌توان قیمتی گذاشت مگر بهشت که هم‌قیمت آن است و نباید بدن را به جز آن فروخت. از این روایت استنباط شده است که قیمت بدن بهشت و ثمن روح  لقاء الله است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق‌پور با اشاره به نعمت‌های بهشتی که در قرآن ذکر شده است، ابراز داشت: همه این منافع و پاداش‌های بهشتی که در قرآن ذکر شده است، جزای جسم است اما پاداش روح انسان دیدار با خالق است. مرحوم آیت الله حسن زاده آملی می فرماید از این روایت و سایر روایات بدست می آید که بدن شان تنزل یافته روح انسان است. بنابراین تفاوت میان جسم ها از تفاوت میان روح‌ها سرچشمه می گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس فلسفه غربی، ورزش تنها برای چابکی و سلامت بدن کاربرد دارد تا جسمی سالم و شاداب داشته باشند؛ اما از نگاه اسلام، با توجه به رابطه جسم و روح، هدف از ورزش تعالی روح و پرورش شخصیت انسانی است.

جانشین ریاست المصطفی با اشاره به عنایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ورزش‌های پهلوانی و باستانی، ابراز داشت:‌ هدف اصلی در ورزش‌های پهلوانی تقویت روحیه انسانی و معنوی و پیوند با ائمه اطهار(علیهم السلام) است. کمیته ورزش المصطفی باید با این نگاه اهتمام بیشتری در گسترش ورزش‌ به ويژه ورزش‌های پهلوانی در میان طلاب و کارکنان جامعةالمصطفی به عنوان مقدمه تعالی روح و روان داشته باشد.