حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق‌پور؛

امام خمینی(ره) همچون شجره طیبه «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» ریشه در مردم داشت و سر بر آسمان توحید

  حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور، جانشین ریاست جامعةالمصطفی، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت رحلت جان‌سوز بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که در نمازخانه سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی بن موسی‌الرضا علیه الاسلام و تسلیت سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تصریح کرد: امام خمینی(ره) شخصیت جامع و […]

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور، جانشین ریاست جامعةالمصطفی، ظهر امروز در مراسم گرامیداشت رحلت جان‌سوز بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی که در نمازخانه سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی بن موسی‌الرضا علیه الاسلام و تسلیت سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تصریح کرد: امام خمینی(ره) شخصیت جامع و کاملی بود.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی در ادامه جامعیت شخصیت امام خمینی(ره) به لحاظ علم دینی و برخورداری از فهم عمیق سیاسی و صاحب‌نظری در حوزه‌های مختلف اندیشه الهیاتی را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: امام خمینی(ره) فهم فوق‌العاده و تحسین‌برانگیزی در کشف ظرفیت‌های اجتماعی داشت، و همه سطوح جامعه نیز به‌تناسب ظرفیتشان سخنان ایشان را درک می‌کردند.

وی با تأکید بر این‌که بیان، افکار و تصمیمات و کردار امام خمینی(ره)، تحسین جهانیان را به دنبال داشت، خاطرنشان ساخت: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با رأفت توأم بااقتدار و عشق به خدا و ذوب شدن در باری‌تعالی و خلوت با ذات اقدس الهی و نیز غیر خدایی نیندیشیدن و به غیر خدا تکیه نداشتن، قله توحید را در وجود خود احیا و نهادینه ساخته بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور تصریح کرد: امام خمینی(ره)، در عین اینکه امت را ولی‌نعمت خود می‌دانست، هرگز ربوبیت الهی را در هیچ نقطه‌ای از نقاط صفحه زندگی‌شان نادیده نگرفتند و همچون شجره طیبه « أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ » در عین ریشه در مردم ،  سر برآسمان توحید داشت. این‌که انسان ریشه در طبیعت داشته باشد، اما تعلقی به طبیعت نداشته و همواره سر بر آسمان بنگرد از ارزش بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) همواره با مردم بود و تعلق به مردم داشت و با باور به ایشان، آن‌ها را نقش‌آفرین و مؤثر می‌دانستند؛ اما درعین‌حال ، به هیچ مؤثری جز خداوند متعال قائل نبودند. جمع بین اضداد شخصیت ویژه‌ای از امام خمینی(ره) ساخته، اگر مردم پشتش را خالی می کردند هیچ‌گاه احساس تنهایی نمی  کرد و زمانی هم که مردم پشتوانه او بودند حس غرور به ایشان دست نداد. امام خمینی(ره) ریشه در مردم و سر بر آسمان توحیدی داشت.

سخنران مراسم با تأکید بر این‌که نوآوری امام خمینی(ره) در نگاه به دین همه دنیا را مبهوت خودساخته بود، ابراز داشت: در دورانی که جهان، دین را افیون جامعه معرفی می‌کرد و بلوک غرب رسماً دین را ناکارآمد معرفی می‌نمود و آن را به حاشیه رانده و سیاست و اداره جامعه را به دست گرفته بود؛ امام خمینی(ره) با قیام خود ندای کارآمدی دین در تمام فرازهای زیست بشری را بلند سر دادند و بر این مهم که دین تأمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت است تأکید و فهم جدیدی از دین‌باوری را در جهان ایجاد نمودند.

وی بابیان این‌که در آن دوران حتی فرهیختگان جامعه اسلامی نیز تصور ناقصی از دین داشته، آن را منحصر در پاسخ به نیازهای فردی قرارداده بودند، اظهار داشت: حتی نخبگان فکری و اندیشمندان جهان اسلام نیز نسبت به موضوع حاکمیت و ورود دین در عرصه اداره جامعه غفلت نموده بودند.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی خاطرنشان ساخت: امام خمینی(ره) توانست درزمانی که همه ابزار تبلیغی در دستان مخالفان دین بود، بحث اداره جامعه توسط دین را مطرح سازد؛ هم‌اکنون اداره جامعه مبتنی بر آموزه‌های دینی از پر بسامان ترین موضوعات حال حاضر اندیشکده های بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور تجلی کارآمدی دین در حوزه اندیشه و عمل را از رسالت‌های مراکزی چون جامعة المصطفی العالمیة دانست و یادآور شد: مقابله علمی با اندیشه‌ی “تردید در کارآمدی دین”، و زدودن این تردید از دل‌وجان‌های جهانیان، از جمله رسالت‌هایی است؛ که در آن باید باورمندی جوامع نسبت به کارآمدی دین را ارتقا داد  تا به یک فهم چهانی تبدیل شود.

وی بابیان این‌که آیات و روایات اسلامی و ماهیت دین که به همه لایه‌های زندگی و شاخص‌های تربیتی بشر پرداخته، مملو از آموزه‌های مدیریت اجتماع در ساحت‌های مختلف زیستی است، یادآور شد: دین برای تربیت اهل دنیاست تا ایشان اهل آخرت شوند؛ تجلی این نوع نگاه از برجسته‌ترین نوع آوری های امام خمینی(ره) است، وحی آسمانی می‌تواند جامعه زمینی را برای آسمانی شدن اداره کند.

این استاد حوزه تصریح کرد: انبیا و امامان صرفاً هدایت‌کنندگان و مبلغ دین نیستند، بلکه ایشان علاوه بر نقش روایت گری از دین، حاکم بر مردم هستند، امام خمینی(ره) خط حاکمیت الهی مبتنی بر قواعد قرآنی را تدوین و ترسیم نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور در ادامه بابیان این‌که فقط خداوند متعال می‌تواند مرزبندی‌های حق و باطل را مشخص نموده، حکمرانی نماید، اظهار داشت: تنها کسانی می‌توانند حکمرانی کنند که مأذون من الله باشند.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه « ِ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِين » آن را بیان روشنی در حصر حاکمیت در خداوند  و در سلسله کسانی که مأذون من الله باشند، دانست و گفت: حکم در این آیه اعمال ولایت تشریعی است که در آن حاکمیت را منحصر در خداوند متعال و ولایت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام را به‌عنوان ولایت الله بیان نموده است.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که هرکس نمی‌تواند در صدر حاکمیت مردم قرار گیرد؛ مگر آنکه مأذون از جانب خداوند باشد. مسیر مبارزه با طاغوت را در پیش‌گرفته، و فهم جدیدی را در حوزه سیاست و حکومت بر مردم را به جامعه جهانی انتقال دادند.

وی ضمن اشاره به جریان کشف و نقل در تبیین چگونگی ولایت و حاکمین امامان معصوم علیهم السلام، با تأکید بر این‌که غدیرخم، روز ندای ولایت الهی ۱۲ امام معصوم علیهم السلام بود؛، اظهار داشت: کلام پیامبر که فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه) و فعل پیامبر که دست علی را برای منصب ولایت و حاکم بر مردم بلند کرد ؛ کاشف از ولایت اللهی امام علی و سلسه معصومین علیهم الاسلام است. چراکه خداوند متعال می‌فرماید«يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ»، پیام ما را ابلاغ کن که علی نیز ولایت اللهی دارد.

سخنران این مراسم بابیان این‌که ولایت علی بن ابیطالب علی علیه الاسلام همان ولایت خداست که از کلام رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله کشف‌شده، خاطرنشان ساخت: ولایت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام و اهل‌بیت علیهم الاسلام هرچند که در طول ولایت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله است اما همان ولایت الله است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) ولایت‌فقیه را نیز دربردارنده مقام وشأن ولایت الهی می‌داند، یادآور شد: در اندیشه امام خمینی(ره) اعطاکننده ولایت منحصراً ذات اقدس الهی است که پیامبر  صلی الله علیه وآله آن ولایت را بدون واسطه از خداوند متعال دریافت و مابقی باواسطه و در وادی کشف ابلاغ‌شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور با تشبیه فرایند ولایت‌ برای فقیه با فرایند اجتهاد ، اشاره داشت: همانگونه  که اذن اجتهاد مرجع تقلید به شاگرد برجسته اش، صرفاً کاشف از قوه اجتهاد و آشکارکننده مقام اجتهاد فرد است نه ناقل اجتهاد از استاد به شاگرد، آنچه از ادله ولایت فقیه آمده است، آن نیز کاشف از ولایت الهی فقیه و ماذون الهی بودن تصرفات فقیه در شئون اداره جامعه و حکومت او بر امور مردم است.

وی به شئون ولایت الهی درآیات قرآن کریم اشاره نمود و یادآور شد: فقیه کسی است که اندیشه دین داشته، دین و وحی را به‌خوبی فهم و اراده تشریعی ذات اقدس الهی را درک می‌کند؛ کسی که به لحاظ نفسانی انسان مهذبی بوده، در عرصه مدیریت توانمند و شرایط بر او استوار گردد؛ این فرد صلاحیت ولایت اللهی را دارد.

جانشین رئیس جامعةالمصطفی ضمن تأکید بر این‌که باید شاخص‌های کشف ولایت الهی فقیه را از قرآن کریم و کلام معصوم علیهم الاسلام به دست بیاوریم، اظهار داشت: اندیشه ولایت‌فقیه برجسته‌ترین نوآوری امام خمینی(ره) است که کارآمدی دین در زمان غیبت را مبتنی بر حاکمیت فقیه وارسته آشنا با حکم حدا و اراده تشریعی خدا و پذیرش نقش مردم در حکمرانی به عینیت رساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خالق پور استقبال مردم از ولایت‌فقیه را فعلیت‌بخشی به ولایت الهی فقیه دانست و یادآور شد: اگر فقیهی به نص امام ولایت پیدا کند، کسی نمی‌تواند در تنازع با ولی قیام کند؛ اما وقتی فقیه در شاخص‌های کلی مشخص و مأذون من الله می‌گردد؛ عینیت‌بخشی به ولایت آن نیازمند نقش مردم است. در حقیقت فقیه صلاحیت ولایت را دارد، امام فعلیت آن، درگرو تشخیص و استقبال مردم است.