درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی جامعةالمصطفی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رهنما، مدیر مدرسه عالی خواهران این نمایندگی برگزار شد.

استاد اخلاق در این درس ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم به تشریح مفاهیم آیه شریفه هشتم از سوره مؤمنون پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه یکی از مهمترین بایسته های رفتاری مومنان در جامعه ی اسلامی را معرفی نموده و می فرماید : مومنان کسانی هستند که امانت ها و پیمان های خود را رعایت می کنند”وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ”.

حجت الاسلام و المسلمین رهنما تصریح کرد: نخستین گام برای نیل به مقاصد عالیه مطرح شده در این آیه ، توجه به مفاهیم و مدالیل این آیه است و آن هم توجه به دو اصل امانتداری و وفای به عهد و پیمان است.

رئیس مدرسه عالی خواهران در ادامه و در تشریح حقیقت امانتداری ابراز داشت : امانت منحصر در اشیاء نیست بلکه متعلمین نیز امانت و ودیعه نزد ما معلمین بشمار می روند و ما نسبت به آنان در دو عرصه تعلیم و تربیت مسئولیت داریم.

معاون آموزش نمایندگی گلستان افزود: اصلاح و تربیت در واقع بهینه سازی بعد خُلقی انسان است که بر خلاف بعد خلقی انسان تغییر پذیر و در حیطه اختیار انسان است و معلمین و مربیان و اساتید در این زمینه نقش بی بدیلی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رهنما در خصوص امانتداری خاطرنشان کرد: از امام صادق عليه السلام مروی است که فرمودند: ببين على عليه السلام به سبب چه چيز آن منزلت را نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پيدا كرد، همان را پيروى كن. او، در حقيقت، با راستگويى و امانتدارى ، آن مقام و منزلت را نزد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله يافت.( انْظُرْ ما بَلغَ بهِ عليٌّ عليه السلام عندَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، فإنَّ عليّا عليه السلام إنّما بَلغَ ما بَلغَ بهِ عندَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بصِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ)

وی افزود : خدای متعال جان آدمی را بعنوان امانت به انسان ارزانی داشته و در آخر از او باز می ستاند لذاست که در روایات می خوانیم: القلبُ حَرَمُ اللّه ِ ، فلا تُسْكِنْ حَرَمَ اللّه ِ غَيرَ اللّه ِ . (دل حرم خداست، پس، جز خدا را در حرم خدا مَنِشان!)

حجت الاسلام و المسلمین رهنما در بیان مصادیق امانتداری به امام على عليه السلام اشاره نمود که براى كارگزاران اش نوشت: قلم هاى خود را نازك كنيد و سطرها را نزديك به هم گيريد و زيادتى كلمات را حذف كنيد و مقاصد و منظورها را در نظر بگيريد! بر حذر مى دارم شما را از پرحرفى و پر نويسى؛ زيرا، اموال مسلمانان نمى تواند اين گونه خسارت ها را تحمل كند.( أدِقُّوا أقْلامَكُمْ وَ قارِبُوا بَيْنَ سُطوركُمْ وَ أحْذِفُوا عَنّي فُضُولَكُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعاني، وَ إيّاكُمْ وَالإكْثار؛ فَإنَّ أمْوالُ الْمُسْلِمينَ لا تَحْتَمِلُ الاْءضْرَارَ.)

وی در ادامه در خصوص ضرورت رعایت امانت از نگاه روایات ابراز داشت: امام على عليه السلام می فرماید :قسم ياد مى كنم كه پيامبر خدا ساعتى پيش از وفات خود، سه بار به من فرمود: ابا الحسن! امانت را، كم باشد يا زياد، به صاحب آن، نيك باشد يا بد، برگردان، اگر چه [آن امانت ]نخ و سوزن باشد. (اُقسِمُ لَسَمِعتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ لي قبلَ وفاتِه بساعةٍ ، مِرارا ثَلاثا : يا أبا الحسنِ ، أدِّ الأمانةَ إلَى البَرِّ و الفاجرِ فيما قَلَّ و جَلَّ ، حتّى في الخَيطِ و المِخْيَطِ)