گزارشی از فرایند ترسیم، تدوین و عملیاتی‌سازی دوره دین فطری

مدیر موسسه به سوی بی نهایت ضمن ارائه گزارشی از فرایند ترسیم، تدوین و عملیاتی‌سازی دوره دین فطری، گفت: وضعیت آموزش دین در عصر جدید با تحولاتی مواجه شده است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی مدیر مؤسسه به‌سوی بی‌نهایت، نیز در بخش دیگری از نشست هم‌اندیشی مربیان تربیتی المصطفی، ضمن ارائه گزارشی از دوره‌های دین فطری در سالیان گذشته، از استقبال وصف‌ناپذیر مخاطبان این دوره خبر داد.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فرایند ترسیم، تدوین و عملیاتی‌سازی دوره دین فطری، با بیان این که وضعیت آموزش دین در عصر جدید با تحولاتی مواجه شده است، اظهار داشت: احکام، اخلاق، تاریخ و سیره، مباحث عقیدتی و اصول دین از مهم‌ترین پایه‌های موضوعی در تبیین مباحث دینی است که فقدان انسجام‌بخشی به آن از چالش‌های این مسیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی بر اهمیت پاسخ به شبهات مطرح در جامعه تأکید کرد و ابراز داشت: دوره آموزشی دین فطری مبتنی بر روش کاربردی در قالب ترسیم اهداف، ابزار، موانع عملیاتی‌شدن، راهنما، نحوه حرکت در مسیر سلوک و… ارائه می‌گردد.

وی در تبیین فرازهایی از مباحث ارائه شده در دوره آموزش دین فطری، تصریح کرد: در گام‌های نخستین این دوره‌ها، بحث هدف از خلقت با بهره‌گیری از اطلاعات علوم‌تجربی، مخاطب را در مسیر شناخت خالق هستی و تأمل در آیات آفاق و آیات انفس رهنمون ساخته، چرایی خلقت و غایت هستی را برای مخاطب مکشوف می‌سازد.

مدیر مؤسسه به‌سوی بی‌نهایت در ادامه ضمن ارائه تشریح و تبیینی از دین فطری، با بیان این که انسان برای رشد بی‌نهایت و درک کمال و درک لذت بی‌نهایت از بی‌نهایت کمال تصوری، خلق شده است، خاطرنشان ساخت: در دوره آموزش دین فطری پس از موضوع خلقت، سنت‌های الهی چون؛ هدایت و بشارت، انذار و هشدار، ابتلا و عقوبت، امداد، امهال و استدراج، درمان در برزخ و پالایش در جهنم ارائه می‌گردد.

وی دین را طی مسیر رشد و بهره‌گیری از رحمت الهی دنیا، برای رسیدن به تعالی دانست و ابراز داشت: در دوره آموزشی دین فطری نسبت دنیا و چرایی حضور انسان در دنیا و نیز ترتیب خلقت مبتنی بر وجهه عقلی مطرح و استشهاد آن با تمسک به آیات و روایات تبیین می‌گردد. اگر ساختارهای مبانی دینی مبتنی بر فطرت ارائه گردد، پذیرش دین برای تمام آحاد مردم با تمام نگرش‌ها، سلایق  و فرهنگ‌ها غیرقابل‌انکار خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی شیطان‌شناسی و طاغوت شنای را از دیگر موضوعات مطرح در دوره آموزشی دین فطری دانست و ابراز داشت: شرکت‌کنندگان در دوره دین فطری ضمن آشنایی با شاخص‌ها و ویژگی‌های طاغوت‌های پنهان در لباس دین، در کنار بحث نبوت و امامت با تاریخ و سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام آشنا شده، درک تاریخی از حضور خود در جبهه حق و باطل پیدا می‌کنند. دوره آموزشی دین فطری راه ارتباط با بشریت را برای تبیین دین ناب الهی باز می‌کند.