دیدگاه دو نفر از اساتید دوره آموزشی دین فطری در رابطه با ظرفیت‌های این دوره

دو نفر از دانش آموختگان جامعةالمصطفی و از اساتید دوره آموزشی دین فطری، در دومین نشست تخصصی مربیان تربیتی جامعةالمصطفی به بیان نظرات، دیدگاه ها و مباحث خود در رابطه با ظرفیت های این دوره پرداختند.

 

سهیل اسعد از دانش‌آموختگان اسپانیولی زبان جامعةالمصطفی در دومین نشست تخصصی مربیان تربیتی جامعةالمصطفی با موضوع «دین فطری، پیوند تربیت اعتقادی با نیاز امروز»، ضمن ارائه تجربیاتی از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی خود، بر اهمیت بهره‌مندی از ایده‌ها، نظرات و تجربیات ارزشمند تمام مربیان امور تربیتی تأکید کرد.

وی در ادامه، آشنایی خود با دوره‌های آموزشی دین فطری را موردتوجه قرار داد و با اشاره به این که بعد از ۱۵ سال حضور در مباحث علم دینی، با دوره دین فطری مواجه شدم، اظهار داشت: با نگاه نقادانه‌ای که نسبت به مباحث دین فطری داشتم، طرح ساختار تبیین دین از منظر این دوره، برایم خیلی جالب و جذاب آمد؛ دوره آموزشی دین فطری بر ساختاری قوی از منظر روایی و قرآنی برخوردار بوده، از پایه‌های مستحکم منطقی استوار است.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی با اشاره به این که نوع مؤلفه‌های مطرح‌سازی معارف و ساختارهای ارائه دین در دوره آموزشی دین فطری منحصربه‌فرد است، خاطرنشان ساخت: دوره آموزشی دین فطری مبتنی بر قطعات منسجم روایی و قرآنی، قصه انسان را از ما قبل خلقت تا بی‌نهایت به‌خوبی تفسیر، تبیین و تشریح می‌کند.

وی برخورداری از منطق واحد را از ویژگی‌های بارز دوره آموزشی دین فطری برشمرد و با بیان این که این دوره نگاهم را نسبت به معارف و روش طرح دین در بسترهای مختلف تغییر داد، اظهار داشت: در اولین تدریسم در دوره دین فطری، نوع مواجهه و برخورد مخاطبان با مباحث مطرح شده برایم بسیار جالب بود و به عینه شاهد قدرت جذب منطق و استدلالات فطری این دوره بودم.

سهیل اسعد به حظ خود از تأثیرگذاری محتواهای منسجم، منطقی و معرفتی آموزش‌های دین فطری اشاره کرد و یادآور شد: در پیاده‌سازی دین فطری در فرایند تبیینی و برگزاری دوره‌ها، شاهد گسترش روزبه‌روز حاضران و مخاطبان بودیم.

 

حجت‌الاسلام حکیمی، یکی از دانش‌آموختگان پاکستانی جامعه المصطفی نیز در بخش دیگری از این جلسه هم‌اندیشی، به تجربیات تدریسی خود در دوره‌های آموزشی دین فطری اشاره کرد و ابراز داشت: ترسیم نظام‌نامه تربیتی منسجم در فرایند تبیین معارف ناب الهی، مهم‌ترین انگیزه ما در آشنایی با مؤسسه به‌سوی بی‌نهایت و دوره آموزشی دین فطری است.

وی ضمن اشاره به جامعیت دانشی دوره دین فطری و توجه آن به تمام ابعاد معرفتی، عرفانی و سلوک عملی، خاطرنشان ساخت: در آشنایی با دوره آموزشی دین فطری معرفت و شناختمان نسبت به ذات اقدس الهی از فرایند علم حصولی در مسیر کسب معرفت حضوری قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام حکیمی در ادامه بیان خاطراتی از فرایند برگزاری دوره‌های آموزشی دین فطری، انسجام‌بخشی ساختاری در تبیین دین را مهم‌ترین شاخصه دوره آموزشی دین فطری برشمرد و ابراز داشت: دوره دین فطری در عین مطرح سازی دلپذیر مباحث، در کنار پاسخ به شبهات و بازشدن گره‌های ذهنی، انسان را در مسیر کسب معارف ناب الهی قرار می‌دهد.