طراح دوره آموزشی دین فطری؛

تقویت مبانی اعتقادی، مهم‌ترین کلیدواژه فهم درست بایسته‌های دینی است

تقویت زیربنای مبانی اعتقادی دین، مهم‌ترین کلیدواژه فهم درست تمام احکام الهی و بایسته‌های دینی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هادی عظیمی، طراح دوره آموزشی دین فطری در دومین نشست تخصصی مربیان تربیتی جامعةالمصطفی با موضوع «دین فطری، پیوند تربیت اعتقادی با نیاز امروز»، گزارشی از ترتیب مباحث دین فطری ارائه کرد و اظهار داشت: هرچه داریم از برکت وجود مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام و معارف قرآنی است.

وی ضمن تشبیه آموزش دین فطری به نخ تسبیح، با بیان این که معارف دینی همچون گوهرها و درهایی است که برای انسجام‌بخشی ذهنی آن نیازمند نخی مستحکم هستیم، خاطرنشان ساخت: تقویت پایه‌های اعتقادی مخاطبان از مهم‌ترین اهداف ترسیم دوره آموزشی دین فطری است؛ تا مسئله مهم زندگی که همان هدف از خلقت انسان، به‌خوبی تبیین نگردد، همچنان شاهد سردرگمی‌های معرفتی خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تقویت زیربنای اعتقادی جوامع تصریح کرد و اذعان داشت: منابع روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام، مهم‌ترین پایه تدوین دوره آموزشی دین فطری است، تا دین مبتنی بر نظام منطقی، مستحکم و فطری تبیین و ارائه گردد.

وی به تأثیر اندیشه علامه حسن‌زاده آملی در شکل‌گیری قالب تبیین دین مبتنی بر فطرت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در فرایند برگزاری دوره‌های متعدد، با سؤالات بی‌شماری از سوی جوانان روبرو می‌شدیم که در پاسخ بدان‌ها، اهمیت تبیین مطالب دینی به ساده‌ترین شکل زبان مخاطبانی را درک و از نزدیک شاهد تأثیرات بیان منطقی و فطری دین بودیم.

طراح دوره آموزشی دین فطری بهره‌گیری از بیانی ساده و شیوا در عین حفظ جامعیت را از ویژگی‌های دوره آموزشی دین فطری برشمرد و خاطرنشان ساخت: در مراحل مختلف تدوین دوره آموزشی دین فطری، به بیش از ۱۵۰۰ کتاب عقیدتی و تراث علمای شیعه رجوع  شده است. سیر منطقی مباحث مبتنی بر شیوه‌ای به‌روز ترسیم و ناظر به شرایط و اقتضائات مخاطبانی تبیین می‌گردد.

وی بررسی کتاب فقهی شیعه و فیش‌برداری‌های مختلف پژوهشی را از دیگر فرایندهای ترسیم دوره آموزشی دین فطری دانست و ابراز داشت: تقویت زیربنای مبانی اعتقادی دین، مهم‌ترین کلیدواژه فهم درست تمام احکام الهی و بایسته‌های دینی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عظیمی تدوین درس‌نامه دین فطری برای مخاطبان حوزوی و دانشگاهی را از رویکردهای پیش روی این مؤسسه برشمرد و اذعان داشت: بحث کرامت انسان و شناخت هدف از خلقت و درک انسجامی تمام اجزاء دین، احساس نیاز برای معرفت را در انسان متجلی می‌سازد و آدمی را در مسیر اصلاح قرار می‌دهد.