به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در گلستان؛

 گفتمان  انقلاب اسلامی و مسئله تقریب مذاهب اسلامی در عرصه بین‌الملل بررسی شد

هم زمان با ایام‌الله دهه مبارکه فجر، نشست علمی "گفتمان  انقلاب اسلامی و مسئله تقریب مذاهب اسلامی در عرصه بین‌الملل" با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید.

در این نشست سرکار خانم دکتر رجبی، از اساتید نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداخت.

وی در این نشست اظهار داشت: مقصود از گفتمان انقلاب اسلامی ایران ، اندیشه‌های تلفـیقی از ارزش‌های اسـلامی و الگـوهای جدید حکومت‌داری است، که پس از انقلاب اسلامی توسطه معماران انقلاب اسلامی، ارائه‌شده است، که از مفهوم‌ها و نهادهای مدرنی چون مردم، جمهوریت، مردم‌سالاری، قانون، آزادی، برابری و حتی حقوق بشر استفاده‌شده است.

وی در تبیین شاخصه‌هایی گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد: جهانی بودن، جامعيت داشتن، دارای ذات معرفتی و فكری، عقلانی بودن، تحول‌خواه و انقلابی، حمايت از مستضعفان و محرومان جهان، فرا نژادی و فرامذهبی بودن، همگرايی و نفی تكفير و تفرقه و تعصبات جاهلانه، از جمله شاخصه‌هایی گفتمان انقلاب اسلامی است که در این نشست تلاش می شود این عنصر و مولفه گفتمان انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار بگیرد.

سرکار خانم دکتر رجبی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) یکی از رخدادهای مهم در قرن معاصر بود که سرمنشأ تغییرات و تحولات فراوان در سطح داخلی و بین‌الملل شد. ازجمله تأثیرات مهم این رویداد، پیشبرد روند تقریب در بین مذاهب اسلامی و هویت بخشی اسلامی است. به‌طوری‌که باعث پدیدآمدن اندیشه تقریب، نهادهای تقریب و تلاش و تأکید بر ایجاد امت واحده در عرصه بین‌الملل گردید.

وی در ادامه اظهار داشت: منظور از هویت اسلامی، درواقع نشان‌دهنده احساس تعلق وتعهد به دین و جامعه دینی است. مهم‌ترین دستاوردهای هویت اسلامی، پاسخ دادن به پرسش‌های بنیادی، جهت بخشیدن به زندگی، وحدت اعتقادی و معنا بخشیدن به جهان است. هویت اسلامی درواقع بازنمایی‌ای واقعیت است که هیچ فرد یا گروهی، به فرد با گروهی دیگر برتری ندارد، جز کسانی که تقوای الهی داشته است.