کرسی ترویجی «تحلیل گفتمان انتقادی استراتژی اقناعی»

سی و نهمین کرسی ترویجی با عنوان " تحلیل گفتمان انتقادی استراتژی اقناعی" به زبان انگلیسی توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با ارائه دکتر محمدناصر واعظی برگزار شد.

دکتر واعظی در ابتدا به اهمیت زبان در حوزه هایی نظیر سیاست و تبلیغات پرداخت و افزود: زبان تنها در بافت زبانی به عنوان ابزار ارتباط محصور نیست، بلکه می تواند ابزاری برای قدرت سیاسی و کنترل سیاسی و تدبیر امور جامعه باشد.

او افزود: تکنیک های اقناعی در میان سیاست مداران استفاده می شود و البته ممکن است بعضا خود آن ها مطلع از کاربست این تکنیک ها نباشند و حال آن که توسط آن ها به کارگرفته می شود.

وی به آماری از مبارزات انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و استفاده از استراتژی های اقناعی را در مناظرات تلویزیونی برای جلب نظر و ایجاد اشتیاق انتخاباتی افراد، مفید دانست.

وی در ادامه، به توضیح برخی از استراتژی های سیاسی اقناعی استفاده شده در مبارزات انتخاباتی با ذکر نمونه پرداخت و نوع تاثیر گذاری آن ها را تبیین کرد. مغالطه سیاه و سفید، ابهام سازی، ساده سازی مفرط، مدیریت اخبار، مقصر سازی، شعار، و استفاده از واژگان ارزشی و مقدس از جمله استراتژی هایی بودند که ایشان به آن ها اشاره کرد.

در ادامه دکتر منفرد، ناقد جلسه ضمن تاکید بر کاربردی بودن و محتوای غنی این مقاله، آن را نمونه ای خوب برای موضوعاتی از این قبیل دانست و به نقطه قوت این پژوهش یعنی ایجاد ارتباط بین زبان، قدرت و اندیشه تاکید کرد.

وی افزود در بخش چکیده نیازمند اطلاعات بیشتر و دقیق تر می باشیم. دکتر منفرد به محدودیت هایی که در چنین موضوعاتی وجود دارد اشاره کرد و پیشنهاداتی را برای نتیجه بخشی کیفی و کمی در این پژوهش ارائه داد از جمله استفاده از برخی نرم افزارها مانند MaxQDA و نرم افزارهای تحلیلی مشابه، و مقایسه با پژوهش های گذشته در این حوزه.

وی آشنایی با تحلیل گفتمان انتقادی را برای مدیران و سیاست مداران ضروری و آن را گامی در جهت موفقیت آنان دانست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سوادی، ناقد دیگر این کرسی در ادامه این پژوهش را خوب و دارای موضوعاتی مهم و مورد نیاز جامعه علمی دانست و توضیحات خود را در دو بخش ارائه کرد.

دکتر سوادی در بخش اول به مباحث اصلی علم منطق یعنی تعاریف و حجت ( شامل برهان و مغالطه) اشاره کرد و افزود: اگر نامزدهای انتخابات در مبارزات خود، مغالطه را به کار می برند به این معنا نیست که آن ها علم منطق را نمی دانند؛ بلکه بدین معناست که آن ها اخلاق سیاسی را رعایت نمی کنند.

در بخش دوم، وی علومی که در قلمرو علوم انسانی-اجتماعی در برخی دانشگاه ها تدریس می شوند را علومی سکولار دانست که به ترویج فردگرایی، لیبرالیسم، علم زدگی، نسبیت گرایی و کثرت گرائی می پردازند. علومی که دانشجویان روزانه این مطالب را خوانده، به مرور تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

حجت الاسلام سوادی به موضوع اهمیت آگاهی بخشی به مردم در این پژوهش اشاره کرد و گفت: چون کشور ما نه با سلاح بلکه با رأی وتصمیم مردم و انتخابات اداره می شود، آگاهی بخشی سیاسی به مردم مسئله ای بسیار ضروری است؛ مسؤولیتی که بر عهده نخبگان متعهد و ژرف اندیش و تمام نهادهای مسؤول است.

وی افزود بررسی موضوع انتخابات در ایران، به لحاظ منزلت بین المللی کشور ابران و اهمیت برونداد انتخابات ایران برای بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای غربی، باید گستره مطالعه را نه صرف محدوده جغرافیائی ایران (و گفت و گوهای نامزدهای انتخابات با مردم ایران)، بلکه صحنه سیاست بین الملل (با لحاظ تمام نقش آفرینان و ذینفعان در انتخابات ایران) در نظر گرفت.

در پایان وی با تأکید بر اهمیت ژرفابخشی به این پژوهش با رویکردی مقایسه ای و بین المللی، آن را گامی مؤثر و مفید در ارزیابی ساحت های گوناگون و لایه های متکثر انتخابات ایران در ادوار گذشته و دهه های پیشاروی دانست.

پس از آن دکتر واعظی، ارائه دهنده این نشست به نقدهای ناقدین پاسخ داد و در پایان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.