نماینده جامعةالمصطفی در خراسان؛

قناعت انسان را به فراغت در تجلی نورانیت عبادت نائل می‌سازد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با تأکید بر این که انسان اگر قناعت بورزد به فراغت در تجلی نورانیت عبادت نائل خواهد آمد، گفت: همان‌طور که نزدیکی شیطان در دل آدمی وسوسه گناه ایجاد می‌کند، حضور نفس رحمانی انسان را به سمت اعمال نیک سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح، ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها که در نمازخانه سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، سیره تربیتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را گنجینه‌ای فاخر برای تربیت نسل‌ها توصیف کرد و ابراز داشت: نسل نو باید فراتر از ذکر مصائب، در راه احقاق حق و عمل به مسئولیت‌ها با سیره زهرای مرضیه(س) آشنا شوند.

وی ضمن تبیین مؤلفه‌های تربیتی سیره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، بر توجه به عوامل و موانع تربیتی تأکید کرد و ابراز داشت: ابلیس در هزاران سال عبادت خود در عین کسب عوامل، در بی‌توجهی به منیت و در مواجهه با موانع از درگاه ذات اقدس الهی رانده شد.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در ادامه به تعبیر فلاح در آیات الهی اشاره و با بیان این که فلاح اوج کمال و رستگاری انسان است، اظهار داشت: رابطه عوامل تقوا با فلاح این است که وقتی انسان به عوامل ایمان، عمل می‌کند در این صورت به مرحله کمال که فلاح و رستگاری است نائل می‌آید.

وی ضمن تأکید بر این که باید به عوامل و هم به موانع توجه داشته باشیم، اظهار داشت: مقام فلاح مقامی است که به کمال انسان نزدیک است؛ اوج مقام خشوع در نماز که از عوامل تربیتی است، در جای‌جای سیره حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تجلی‌یافته است.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی با بیان این که قلبی که در آن شرک، کفر، نفاق و تردید به ذات اقدس الهی باشد، قابل رشد نیست، خاطرنشان ساخت: قله کمال رسیدن به مقام پاکی که در اوج بیان قرآن کریم در آیه تطهیر بدان اشاره شده؛ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی بر اهمیت در امان نگه‌داشتن نفس از ناپاکی‌ها تأکید کرد و اذعان داشت: مراقبت چشم آثار زیادی در تقوا دارد و قرآن کریم شرط رسیدن به شهود را بستن چشم‌ها از پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها ذکر می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح با تأکید بر این که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، در تمام ابعاد معرفتی تجلی انسان کامل  است، خاطرنشان ساخت: انسان در تمام عرصه‌های تعهد خود به‌عنوان یک همسر، همکار، مسئول و … باید صداقت را به‌عنوان مفهوم وسیع معرفتی به کار گرفته، بدان توجه داشته باشد. صداقت در وجود انسان در عمل به تعهدات و کامل‌بودن افعال، تجلی می‌یابد.

وی مراقبت زبان بعد از مراقب چشم را یکی از مهم‌ترین تأکیدات سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیف کرد و ابراز داشت: در زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بخشی از معارف فاطمی در قالب دعا بیان می‌شود؛ زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند؛ «الهم قنعنی بما رزقتنی»؛ اکتفای بر نعمت‌های حکیمانه الهی، عزت‌نفس انسان را به همراه خواهد داشت.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان به نقش‌ها و تأثیرات قناعت در تربیت انسان اشاره کرد و با بیان این که انسان با قناعت به مقام شکر نائل می‌آید، اظهار داشت: قناعت تقوای الهی را در پیش داشته، آدمی به آنچه دارد اکتفا می‌کند. وقتی انسان راضی باشد، «اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی» را مطالبه خواهد نمود. همسان‌سازی مسیر زندگی با عمل به وظایفی که برای آن خلق شده‌، بسیار مهم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایتی با بیان این که تجلی نور عبادت عارفانه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، عالم ملائکه که مملو از نور است را نورافشانی می‌کند، اظهار داشت: توجه به معاد در جای‌جای زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به‌ویژه نماز و عبادت ایشان متجلی بود .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که انسان وقتی قناعت بورزد به فراغت در تجلی نورانیت عبادت نائل خواهد آمد، تصریح کرد: همان‌طور که نزدیکی شیطان در دل آدمی وسوسه گناه ایجاد می‌کند، حضور نفس رحمانی انسان را به سمت اعمال نیک سوق می‌دهد.