رئیس جامعةالمصطفی(ص) خراسان :

شهید رئیسی نمونه ای از الگوی عملی تمدن اسلامی در ابعاد حاکمیتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا صالح در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت، طلاب جهان اسلام گفت: امروز به واسطه عملکرد مدیریتی وخدمت محور شهید جمهور، آیت الله رئیسی، الگوی عملی تمدن اسلامی در رفتار حاکمیتی برای جهانیان ارائه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی(ص) خراسان در آیین اجتماع بزرگ المصطفائیان خراسان با موضوع گرامیداشت یاد و خاطر شهدای والا مقام خدمت که با حضور طلاب و فضلای غیر ایرانی وجمعی از مسئولان استانی در محل نمایندگی جامعة ‌المصطفی(ص) العالمیه خراسان برگزار شد،

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان اظهار داشت در این جلسه ارزشمند به بررسی ابعاد و ویژگی های خدمت والهیات خدمت در اندیشه اسلامی که در پیام و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برجسته بود می پردازم .

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی، اظهار داشت، در یک تقسیم بندی کلی خدمت را به قسم خدمت به خلق ، خدمت به امام و خدمت به خداوند ک دین خدا تقسیم می کنیم و به بیان ویژگی های خدمت در این سه سطح می پردازیم .

وی اظهار داشت: اولین شاخصه خدمت در نگاه تمدنی اسلامی، نگاه قدسی به خلق است. ما در نگاه تمدن غربی که پیش از این به آن اشاره کردم نگاه ابزاری به توده ها را مشاهده کردیم ،اگر آن تبلیغ برای اخلاق مداری و احترام نسبت به مشتری می‌کنند برای کسب ثروت بیشتر است، اما در نگاه اسلامی، خلق، وسیله رسیدن انسان به خداست. همچنین در قرآن کریم آمده که “وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا” یعنی بندگان خوب خدا باید در گام نخست نسبت به نسبت به خلق خدا تواضع و رفتار کریمانه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی نیز آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ” الخَلقُ عِيالُ الله تعالي – فَأحَبُّ الخَلقِ إلَي الله مَن نَفَعَ عِيالَ الله- أو أدخَلَ عَلي أهلِ بيتٍ سروراً” یعنی:همه ي خلق، جزو عائله خداوند هستند، پس محبوب ترين خلق به درگاه خدا کسي است که به عيال خدا سودي رساند يا خانواده اي را خوشحال کند .

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان افزود: نگاه قدسی به خلق این است که انسان‌ها همه تحت تکفل خدا هستند اگر شما به خلق خدمت می کنید در حقیقت روی زمین کار خدایی می‌کنید و انسان با خدمت به خلق به خلیفه خدا در روی زمین، تبدیل می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح دومین ویژگی مهم در اندیشه اسلامی فلسفه وهدف عالی خدمت است که پیشوایان دینی و این شهید بزرگوار خدمت، خدمت را برای رضایت الهی و رشد انسان ها انجام می دادند نه برای منافع و مقاصد مادی وشخصی . در حالی که در جهان‌بینی فلسفی و اخلاقی اومانیستی، کاپیتالیستی و لیبرالیستی وقتی از توده‌ها سخن می گویند برای نیل به اهداف خودشان است نه مردم، اگر به انسان آزادی می‌دهند این آزادی برای بهره برداری خودشان است.

وی افزود: همچنین اگر به زن آزادی اجتماعی می‌دهند برای، لذت و بهره‌جویی جنسی از اوست.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان بیان کرد: نظام سرمایه‌داری و کاپیتالیستی نیز بازار سرمایه آزاد را مطرح می‌کند، اما در نقد این نظام می‌توان سابقه آن‌ها را در استعمار مردم مظلوم قاره آفریقا مشاهده کرد. اگر آن‌ها جاده‌ای کشیده‌اند و راه‌آهنی احداث کرده اند هدفشان به تسخیر در آوردندمنابع و تسهیل غارت‌گری آن‌ها بوده است نه اینکه بخواهند به منافع ملت‌ها بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح تصریح کرد: در واقع از وقتی که آن‌ها به میدان آمدند که به جامعه بشری، خسارت های زیاد مادی و معنوی وارد کرده اند مانند تک‌بعدی شدن و مادی گرایی انسان به گونه ای که دغدغه انسان لذت جویی و رسیدن به رفاه مادی باشد که این امر خود به تربیت انسان ضربه‌ای وارد کرد و در نهایت هم انسان مادی وفاقد معنویت را پرورش داد.

وی عنوان کرد: اگر می‌بینید که آن‌ها بازار وتجارت جهانی و آزاد را توسعه دادند برای رسیدن به ثروت و منافع مادی کلان بوده است اگر جدایی دین از سیاست را توسعه دادند و به عنوان یک الگو به کشورهای جهان سوم ارائه دادند، حقیقتا نقدی که بر این‌ها وجود دارد؛ همین نابود کردن محیط زیست، آلوده کردن آب و هوا در سایه تکنولوژی و تفکر وافزتیش تبعیض و شکاف طبقاتی و تربیت انسان تک بعدی بوده است.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان خاطرنشان کرد: در واقع انسان تک‌ساحتی که تمام توان خود را برای بهره‌گیری مادی از زندگی می‌گذارد، در نتیجه آن می‌توان فقر و شکاف طبقاتی در جوامعی مانند آمریکا را لمس و مشاهده کرد که واقعا این موضوع در چنین کشورهایی بیداد می‌کند. حتی در نگاه لیبرالیستی که جامعه آزاد را دنبال می‌کند باز هم در پی لذت جویی خود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: سومین ویژگی خدمت در اندیشه اسلامی نگرش امانتداری و نفی طعمه انگاری است ،
که در سخنان امام علی(علیه‌السّلام) نیز وجود دارد و می‌فرمایند حاکم اسلامی جامعه وپست را طعمه خود قرار ندهد و به نوعی، نفی طعمه انگاری کرده‌اند. ایشان فرمودند که مسئولیتی که تو داری، طعمه تو برای شکار انسان‌ها، رانت‌ها و موقعیت‌ها نیست بلکه این یک امانت الهی است ویک مسئولیت است که باید پاسخگو باشی .

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان گفت: چهارمین ویژگی خدمت در اندیشه اسلامی نگاه عطوفت، رحم و مهربانی با توده‌ها و خدمت به مردم نیز خدمت همراه با عواطف در نگاه اسلامی است و این خدمت فقط در محور اقتصاد و رفاه مادی خلاصه نمی‌شود بلکه خدمت معنوی و عاطفی یکی از ابعاد نگاه تمدنی اسلام در باب خدمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در عهدنامه مالک اشتر توصیه‌ای نمودند که ” وأشعِرْ قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ ، والمحبَّة لَهُم ، واللُّطفَ بهِم ” یعنی، قلبت لبریز از مهر و عطوفت نسبت به مردم باشد. حضرت امیر بشدت از نگاه غارتگری به مردم و حس درنده خویی نهی کرده و می فرمایند: ولاتَكونَنَّ علَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم ؛ یعنی مبادا براى آنان چون جانور درنده‌‏اى باشى كه خوردنشان را غنيمت دانى.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته مهم درراین نگاه امام علی علیه السلام فلسفه این توصیه ها است که اساس نگاه اسلام به مردم جامعه است ایشان می فرمایند:” فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَكَ في الدِّينِ ، أو نَظيرٌ لَكَ في الخَلقِ ،” یعنی ” زيرا كه مردم دو دسته‏‌اند : يا برادر دينى تو هستند و يا همنوع تو .”

وی افزود: در واقع امام علی، نگرش مساوی داشتن به خلق را مطرح می‌کند و این یک این نگاه عالی ومترقی وکریمانه به انسان است که در تفکر اسلامی ریشه دارد.

وی بیان کرد: پنجمین ویژگی خدمت در اندیشه اسلامی فرانژادی و فراجغرافیایی است . خدمت در اندیشه اسلامی به نوعی است که پرتو آن همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد. به گونه‌ای که پیامبر اکرم(ص) رنگ‌ها، نژادها، ملیت‌ها و قومیت‌ها را ملاک قرار ندادند و این چیزی است که دقیقا بالعکس آن در تمدن غربی دیده می‌شود، چرا که در غرب اگر حرف از حقوق بشر زده می‌شود، حقوق بشر گزینشی مورد نظرشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: در واقع اگر قومیتی و نژادی در چهارچوب تمدن غرب گنجانده شده آنجاست که حقوق بشر با فریاد بلند به گوش می‌‌رسد، اما اگر ملتی چون مردم ملت غزه در تعریف تمدن غرب وجود نداشت نه تنها حقوقی ندارند بلکه نسل کشی آن‌ها نیز قانون تلقی می‌شود. به گونه‌ای که ده‌ها هزار زن و کودک را می‌کشند و در عصری که عصر تکنولوژی و رسانه است بسیاری از کشورهای به ظاهر متمدن خاموش هستند.

وی ادامه داد: این ویژگی را در سیره شهید رئیسی مشاهده می کنيم وی در سفرها بین همه اقوام و مذاهب در عمل خود این موضوع را به ما نشان دادند و همچنین حمایت‌های ایشان در آن سوی مرزها از ملت فلسطین و مقاومت نیز گویای این حقیقت است که ایشان به مرزها توجهی نداشتند.

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان خاطرنشان کرد: در واقع حضور این بزرگوار در کشورهای اسلامی، توجه ویژه به قاره آفریقا، برنامه توسعه‌ای، تبادل تکنولوژی و تقویت ملت مسلمان در آن سوی مرزها حاکی از این نگاه فرا جغرافیایی است که در اندیشه خدمت این شهید بزرگوار دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: هدف خدمت در اندیشه اسلام، رشد انسان در ابعاد مادی و معنوی، دنیایی واخروی و فردی واجتماعی است، لذا خدمت در اسلام فرا ساحتی است یعنی شامل ابعاد مادی و معنوی با هم می شود . رفع فقر از انسان، سیری و رفع گرسنگی وتامین طعام جامعه، رفع فساد از جامعه ، التیام دردها و رسیدگی به یتیم‌هاست.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: همین گاه فراساحتی در آیات اولیه سوره ماعون مشاهده می شود وقتی خداوند شاخصه های فردی که منکر قیامت است را بیان می فرماید : ” أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ یعنی آيا دیده ای كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى‏ خواند ، فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ ، یعنی اين همان كس است كه يتيم را بسختى مى ‏راند

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بخش دیگر از خدمت را خدمت به دین خدا عنوان کرد و افزود: ویکی دیگر از وجوه برجسته خدمت در اندیشه اسلامی خدمت به خدا ودین خدا است. خدمت به دین خدا در جای جای قرآن کریم آمده است. خدمت به دین خدا اعم از تبیین و تبلیغ دین و جهاد در برابر دشمنان دین ، ودفاع از دین است. وقتی شما معارف دین الهی را برای دیگران تبیین می‌کنید وبه شبهات وهجمه های دشمنان پاسخ می دهید به نوعی این کار شما خدمت به دین خداست.