استاد جامعةالمصطفی؛

اخلاص، ریشه در دین، اعتقادات صحیح و باورهای درست دارد

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی،  حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین عصارزاده در جمع کارکنان نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان گفت: خود دین پاک است و ریشه اخلاص چه در عملکرد و چه دینداری، مبتنی بر دین درست است و اخلاص و مراتب آن، مرحله بعد از تشرف به دین درست است. لذا در […]

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی،  حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین عصارزاده در جمع کارکنان نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان گفت: خود دین پاک است و ریشه اخلاص چه در عملکرد و چه دینداری، مبتنی بر دین درست است و اخلاص و مراتب آن، مرحله بعد از تشرف به دین درست است. لذا در یک بیان کلی می توان گفت ریشه اخلاص به اعتقادات صحیح و باورهای درست بر می‌گردد. از این رو ابتدا باید خدا را باور داشت و او را حاضر دانست و این خود دربردارنده و مقدمه اخلاص است.

وی افزود: کسی که کار را برای خدا انجام می دهد این فرد مخلِص است و از این مرحله بالاتر مرحله مخلَصین هستند که برای خدا خالص شده اند و این درجه ویژه اهل بیت(علیهم السلام) است و به استناد آیات “فبعزتک لاغوینهم اجمعین* الا عبادک منهم المخلصین” تیرهای شیطان به این افراد نمی رسد.

حجت الاسلام والملسمین عصارزاده ادامه داد: به استناد قرآن کریم همه مراتب اخلاص ریشه در دین خالص دارد، آنجا که خداوند متعال در آیه سوم سوره زمر می فرماید “أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ ؛ آگاه باشید که دین خالص (بی هیچ شرک و ریا) برای خداست، و آنان که غیر خدا را (چون بتان و فرعونان) به دوستی و پرستش برگرفتند (گفتند) ما آن بتان را نمی‌پرستیم مگر برای اینکه ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. خدا البته (این عذر نپذیرد و) میان آنها در آنچه اختلاف می‌کنند حکم خواهد کرد، که خدا هرگز آن کس را که بسیار دروغگو و کافر نعمت است هدایت نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: در نظر و بهانه این افراد شأن خداوند بالاتر از این است که مستقیم عبادت شود در حالی اخذ واسطه در عبادت خدا کفر است.

این استاد درس اخلاق تصریح کرد: دین خالص، دینی است که آلوده به باطل‌ها و زشتی ها نباشد و کسانی که میخواهند دینشان خالص باشد باید به همه اوامر و نواهی خدای متعال گردن بنهند.

حجت الاسلام والملسمین عصارزاده افزود: همچنین خود دین پاک است و ریشه اخلاص چه در عملکرد و دینداری مبتنی بر دین درست است و مرحله بعد از تشرف به دین درست، اخلاص و مراتب آن است. لذا در یک بیان کلی می توان گفت ریشه اخلاص به اعتقادات صحیح و باورهای درست بر می‌گردد. از این رو ابتدا باید خدا را باور داشت و او را حاضر دانست و این خود دربردارنده و مقدمه اخلاص است.