نشست علمی الگوگیری از سیره تبلیغی پیامبر اکرم(ص)

نشست علمی « الگوگیری از سیره تبلیغی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)» در مدرسه علمیه رسالت ولایت کابل که از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان است با حضور اساتید و طلاب برادر برگزار گردید.

در این نشست آقای محمدیاسین بصیرت کارشناس و آقای محمدظفر جعفری دبیر علمی بود.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط عبدالقادر رحمانی آغاز شد و سپس آقای بصیرت در رابطه با الگوگیری از سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) توضیح داد و گفت: سیره به معنای رفتار روشمند که استمرار داشته باشد و سه عنصر فعل، روش و استمرار اصلی ترین مؤلفه های مفهومی سیره است، الگوگیری با سیره شناسی مرتبط است و مسلمان ها با توجه به الگوگیری از سیره رسول اکرم(ص) توانستند در مدتى کوتاه یکى از نیرومندترین و پردوام ترین جامعه را در بخش بزرگى از جهان ایجاد نمایند. مردمى بدوى که از عناصر تمدنى، از جمله دولت و تمرکز بى بهره بودند، در سایه ى تعالیم اسلامى اتخاذ شده از سیره حضرت خاتم(صلی الله علیه و آله) شالوده ى تمدنى نیرومند را بناکردند.

وی در ادامه پیرامون الگوگیری از سیره تبلیغی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) توضیح داد و اظهار داشت: ویژگی های سیره تبلیغی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عبارت است از ۱-امانت داری درتبلیغ با الگوگیری از شخصیت رسول اکرم(ص) که معروف به محمد امین بودند. ۲-محبت و نرم خویی در تبلیغ با توجه به محتوای آیه«لوکنت غلیظ القلب لانفظو من حولک». ۳-احترام به عقاید دیگران با توجه به محتوای سوره کافرون. ۴-با زبان قوم سخن گفتن مطابق با آیات که برای هر قومی رسول از میان خودشان برگزیده شده است. ۵-صبر و استقامت برطبق آیه«واصبر علی مایقولون واهجرهم هجرا جمیلا». ۶-استفاده از ابزار نوین تبلیغی؛ چنانچه پیامبر(ص) از ابزارهای عصری خودشان در تبلیغ استفاده کردند.