نشست نقد کتاب «واکاوی آیین منقبت‌خوانی در افغانستان»

نشست نقد کتاب «واکاوی آیین منقبت خوانی در افغانستان» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

در این نشست آقایان سیدهادی صادقی نژاد و علی شاه فایق کارشناسان و آقای محمدعلی نظری دبیر علمی بودند.

نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای زکریا فصیحی آغاز شد و پس از طرح بحث توسط دبیر علمی، نویسندۀ کتاب، سید جمال‌الدین موسوی، محتوا و چارچوب کتاب را برای حاضران تبیین کرد.

در ادامه سید هادی صادقی‌نژاد ضمن تشکر از نویسندۀ کتاب که در اوضاع نابسامان فرهنگی کشو، قلم به دست گرفته و به موضوعی مهم پرداخته است ضمن برجسته نمودن نقاط مثبت کتاب، نقدهایی را بر این اثر وارد دانست.

به نظر وی نقدهای وارد براین کتاب عبارت است از: ابهام عنوان و ناسازگاری آن با محتوای کتاب، عدم رعایت مسأله‌محوری و طرح مباحث مختلف در یک پژوهش، نپرداختن به طرح مسأله، طرح نکردن روش و قلمرو پژوهش، آرودن برخی از مفاهیم بدون آن‌که در عنوان کتاب وجود داشته باشد، قرار نگرفتن پیشینۀ پژوهش در جای خود، و طرح برخی از مطالب استطرادی.

در ادامه آقای علی‌شاه فایق در ابتدا نکات خوب و مثبت کتاب را بررسی نمود و در ادامه وی ضمن این‌که پرداختن به این موضوع را نشان مسأله‌شناسی درست و توسعه‌یافتگی فردی نویسنده دانست و گفت: اگر فصل اول کتاب قدری با تفصیل بیشتر نوشته می‌شد و مفهوم منقبت‌خوانی با مفاهیمی چون نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی، واقعه‌خوانی و امثال آن مقایسه می‌شد، در ارائۀ تصویری روشن از مسأله موفق‌تر ظاهر می‌شد.

در پایان، نویسندۀ کتاب به پاسخ نقدهای وارد شده پرداخت و برخی نقدها را پاسخ داد و برخی دیگر را وارد دانست و ضمن تشکر از ناقدان وعده سپرد که در ویرایش‌ بعدی کتاب نقدها و ملاحظات ناقدان را در نظر بگیرد.